Dé BroeBELschool
Dé BroeBELschool is een basisschool van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap. De school heeft eigen pedagogische aanpak en is gebaseerd op 10 pijlers, die je hier ook op de website terugvindt.
We zijn een basisschool met een kleuter- en lagere afdeling.
Kleuters kunnen instappen vanaf 2,5 jaar.
Peuterklas
Tien pijlers
Kringgesprek
Elke ochtend beginnen we met een kringgesprek of ‘ronde’. Dit is zo van in de peuterklas tot in het zesde leerjaar.
Elke ochtend is het onderwerp van het kringgesprek anders. Zo is er een praatronde, actua-ronde, boekenronde, evaluatieronde, Ik-ronde/
De invulling van de kringgesprekken evolueert i.f.v. de leeftijd van de leerlingen.
Forum
Tweewekelijks houden we op vrijdagnamiddag een forum met de hele school samen. Daar kunnen de leerlingen hun klasprojecten en -activiteiten aan elkaar voorstellen, krijgen ze de kans om hun talenten te tonen, bespreken we de actualiteit en vieren we de jarigen van de afgelopen periode.
Eén maal per maand kunnen ook de ouders naar het forum komen kijken.
MOS-groepen
Tweewekelijks houden we op vrijdagnamiddag MOS groepen.
De leerlingen van het eerste tot derde leerjaar gaan in klasoverschrijdende groepen aan de slag in volgende groepen:
- Dieren: alles klaarmaken voor het weekend, dieren verzorgen, hokje uitkuisen, ...
- BroeBELwinkeltje: In het BroeBELwinkeltje verkopen we schoolproducten: groenten of kruiden uit de moestuin, eieren van de schoolkippen, soep die door de leerlingen gemaakt werd, ....
- Decoratie en inkleding van de school/ speurneuzen
De leerlingen van het vierde tot zesde leerjaar gaan in klasoverschrijdende groepen aan de slag in volgende groepen:
- BroeBELparlement: onze eigen leerlingenraad
- Techniek
- Moestuin: onkruid wieden, zaaien of planten, oogsten, ...
- Rots en Water: via fysieke oefeningen leren kinderen beter omgaan met zichzelf en met elkaar, preventief werken aan pesten, aan opkomen voor onszelf en voor de anderen (zie ook hieronder meer over Rots en Water).
Contractwerk
De leerlingen krijgen zelfstandige werktijd om de leerstof zelfstandig in te oefenen of te herhalen. Ze krijgen moet- en magtaken en ze leren deze zelf in te plannen.
Portfolio / Groeiboek
Tijdens hun hele schoolloopbaan houden de kinderen een portfolio bij. Dat is een talentenboek, ontwikkelingsboek, groeiboek.
Daarin kunnen de kinderen iets noteren dat ze bijgeleerd hebben, een belangrijke gebeurtenis thuis of op school kunnen in noteren, hun succeservaringen noteren maar ook hun struikelblokken.
De kinderen kiezen zelf wat hier in komt: een tekening, een vrije tekst, een foto, een collage, …
Stilte werktijd / samenwerktijd / vrije werktijd
Afhankelijk van de soort opdracht werken de kinderen in stilte / zelfstandig aan de oefeningen of werken ze samen in groepjes of via partnerwerk.
Tijdens de vrije werktijd kunnen de leerlingen kiezen aan welke opdracht ze werken.
Projectwerk
Vanuit het ervaringsgericht leren, wordt er gekozen om zo vaak mogelijk met projecten te werken waarbij de keuze van het onderwerp, het zoeken van de vragen en bijhorende antwoorden en voorstelling van de leerstof uit de leerlingen zelf komt.
Rots en Water
Rots en Water is een preventief antipestprogramma waarbij kinderen leren om op een andere manier naar zichzelf, de ander en bepaalde situaties te kijken.
Ze leren beter omgaan met zichzelf en met hun gevoelens en ze leren zichzelf beter beheersen.
Bij Rots en Water doen we veel fysieke (lichamelijke) oefeningen: het ervaren en het ‘doen’ staat voorop. We kijken wat deze oefeningen doen met ons lichaam, onze gedachten en gevoelens.
We willen onze leerlingen leren om steviger op hun voeten te staan, zowel op mentaal als fysiek vlak.
Deze lessen hebben een invloed op het welbevinden van de kinderen én op hun leerprestaties. Want ...je kan pas leren als je je goed in je vel voelt.